^ Ah, ik wilde even de voertuigmontage verduidelijken.
Het probleem met vergelijkingen tussen voertuigen is dat er vaak merkbare - en belangrijker nog, kwantificeerbare - verschillen zijn in de prestaties van de banden, gebaseerd op verschillen in het voertuig waarop ze worden getest, evenals de details van de montage.
Eind jaren 90 tot begin jaren 2000 waren buitenlandse testers een van de eersten die deze verschillen kwantificeerden, waarna ze echt specifiek begonnen te worden toen ze bandentests publiceerden: ze gaven niet alleen de werkelijke maat/montage aan, maar ook het voertuig waarop de banden tijdens de vergelijkingen waren gemonteerd.
Persoonlijk, hoewel mijn rijvaardigheid ver beneden die van een dergelijke testrijder ligt en mijn indrukken verder worden versterkt door zowel het gebrek aan objectieve instrumentatie als consistentie in testomstandigheden, zijn mijn indrukken van het cross-fitten van dezelfde banden/wielopstelling van de '05 WRX 4AT van mijn vrouw naar mijn '05 Legacy 2.5GT 5MT (met nadruk op transmissies omdat er bij Subaru's mechanische aandrijflijnverschillen zijn in het AWD-systeem op basis van niet alleen het voertuigmodel, maar ook het type transmissie) en de '09 Forester XT van mijn vrouw (cross-getest met alleen de Legacy, aangezien die XT en die WRX niet in onze garage bestonden), evenals mijn '13 Tribeca in vergelijking met mijn '16 Outback (deze vergelijking was minder bevooroordeeld ten opzichte van de XT-vergelijking, aangezien mijn bezit van deze twee voertuigen slechts minimaal in de tijd gescheiden was, waarbij de leasecyclus eigenlijk verschuldigd was tijdens onze wintermaanden, dus de voertuigen werden bijna gelijktijdig uitgerust met mijn winteropstelling op dat moment).
Ondanks dat de wiels en bandenspecificaties elke keer hetzelfde waren (ik heb geen aanpassingen aan de ophanging gedaan, hoewel de opstelling van de Legacy drie keer veranderde in de periode van 7 jaar dat ik hem had, met 5 verschillende sets banden), waren er merkbare (maar nogmaals, ik wil benadrukken dat ik niet de tijd heb genomen om deze verschillen te kwantificeren, noch werd mijn rijgedrag uitgevoerd in gecontroleerde scenario's die geschikt zijn voor een echte vergelijking) eenvoudige objectieve prestatieverschillen (rechtlijnig remmen/accelereren bij winters weer en bij helder weer) en gemakkelijk merkbare verschillen in NVH van het voertuig. Ik was in staat om fabrieks-OE en aftermarket UHPAS, Max Performance Summer, Performance Winter, Studless Ice & Snow, evenals winterbanden met noppen door deze vergelijkingen te kruisbestuderen.
Over het algemeen is mijn bescheiden mening - gebaseerd op zowel mijn beperkte persoonlijke ervaring als de redenen die verschillende testinstanties over het onderwerp hebben aangegeven - om vergelijkingen tussen voertuigen en/of montage te vermijden wanneer dat mogelijk is, omdat dit te veel onbekenden in de vergelijking introduceert.
Aan de andere kant is het bereiken van dit ideaal misschien niet altijd mogelijk. Het is een zeldzame dag waarop de details van het voertuig/de montage exact overeenkomen - maar toch probeer ik mijn onderzoek voor mijn eigen aankopen te beginnen met hetzelfde type voertuig (d.w.z. SUV, high-performance sportwagen, gezinsauto, subcompact, enz.) en aandrijflijn in gedachten. Van daaruit hoop ik vergelijkbare montages te zien (of te proberen te begrijpen wat de montageverschillen kunnen impliceren - d.w.z. verschillende zijwandhoogtes, verschillen in voetafdruk, enz.).
Uiteindelijk, in termen van de echte wereld, is het meestal alles wat we
kunnen doen om onze ervaringen uit het verleden te gebruiken, zelfs als deze niet overeenkomen met het type voertuig of de montage. Maar als ik dat doe, probeer ik dat echt in mijn gedachten te noteren, zodat ik tegen mezelf kan zeggen dat ik misschien niet precies krijg wat ik dacht te krijgen. 😅