Subaru Ascent Forum banner
21 - 40 of 79 Posts
Er zou geen "leercurve" moeten zijn om je aan te passen aan de manier waarop je het gaspedaal indrukt, etc.
Klopt, er zijn wat rijproblemen voor sommigen. Maar ook niet altijd de schuld van het voertuig (generiek gesproken, niet specifiek voor de Ascent). Moderne brandstofinjectie, automatische transmissie, computergestuurde voertuigen zijn meestal erg soepel en voorspelbaar, maar niet iedereen heeft een hoge mate van rijvaardigheid of ervaring.

Gisteren heb ik nog een rit van ongeveer 200 mijl gemaakt met een vriend in zijn vrij jonge Highlander. Hij is een van die mensen die het gaspedaal schijnbaar niet kunnen voelen. Vanuit stilstand was het altijd gissen of we zouden kruipen of dat hij het pedaal zou intrappen. Op de snelweg varieerde hij constant, soms met een hoge frequentie, soms langzamer. Ik moest hem smeken om de cruise te gebruiken voordat ik misselijk werd. Onnodig te zeggen dat de verder soepel lopende Toyota constant in en uit de versnelling sprong.

Dan is er nog de vriend met de Mustang van de late modellen, V8, 6 versnellingen, die niet vanuit stilstand kan vertrekken zonder de toeren op te voeren tot 4.000 en de koppeling een kwart mijl lang te laten slippen en er toch in slaagt om vaak te bokken en af te slaan. En nee, het is niet zijn eerste handgeschakelde versnellingsbak.

Vraag een van deze bestuurders hoe ze hun rijvaardigheid beoordelen en ze zullen je beiden trots vertellen dat ze uitstekende bestuurders zijn.

Ja, ik heb met veel soorten chauffeurs gereden die het aan/uit-schakelaar-ding op het gaspedaal doen, enzovoort, en mensen die gewoon niet weten hoe ze moeten rijden. Ik beschouw mezelf als een redelijk goede chauffeur. Dit is pas onze eerste turbomotorauto die we ooit hebben gehad en ik denk dat het even wennen is. Het gaspedaal is echt je belangrijkste manier om met je auto te communiceren. Ik heb gevallen gehad in mijn Ram, waarin de 8-traps automaat vlekkeloos is en ik het gaspedaal indruk om iemand in te halen, maar iemand anders verandert mijn plannen, dus ik moet onmiddellijk loslaten. De auto schakelt terug en houdt de toeren een paar minuten vast, alsof hij slipt, totdat hij erachter komt wat ik in hemelsnaam aan het doen ben en dan gaat hij.

Om eerlijk te zijn, ik denk niet dat de technicus onzin verkocht of iets dergelijks. Wie weet het echt. Het feit dat hij de tijd nam om met me te praten over de auto en alles wat hij deed om de auto te controleren, hij leek echt deskundig. Ik heb de dag doorgebracht in een 2023 Outback-leenauto en er is absoluut een verschil in de vermogensafgifte en de outback voelt soepeler aan tijdens het accelereren, maar zonder de turbo voelt hij een stuk trager aan. Terug in de Ascent waardeerde ik het extra vermogen, zelfs met de meer eigenzinnige vermogensafgifte en na er het hele weekend mee te hebben gereden, lijkt het erop dat je er gewoon een beetje anders mee moet rijden of je verwachtingen moet aanpassen in vergelijking met een niet-turbo-auto.

Ik zal er nog wat kilometers mee rijden. Het grappige is dat mijn vrouw het niet merkt en zij de belangrijkste bestuurder van de auto is. Misschien besteed ik er gewoon TE veel aandacht aan. Na onze shitshow 2015 Yukon met de vreselijke GM 8-traps automaat waar we uitkwamen, ben ik waarschijnlijk overdreven gevoelig voor wat de auto doet.

Even bijpraten over deze thread en gemerkt dat niemand het gezichtsvermogen heeft genoemd.
Een paar dagen geleden, toen ik mijn buurt uitreed, aarzelde mijn '19 even, geen waarschuwingen of iets in de hud. Ik schreef het toe aan het gezichtsvermogen, omdat ik dacht dat ik ergens tegenaan zou rijden, omdat er net een voertuig in elke richting mijn pad kruiste. Het voelde erg vergelijkbaar met het gedrag als ik iemand op de snelweg probeer in te halen en te dichtbij kom - soms krijg ik de waarschuwing voor een aanrijding, andere keren wordt gewoon het gaspedaal afgeknepen totdat het beseft dat er eigenlijk niets in de weg staat.

Ik ben net deze thread aan het bijlezen en merkte dat niemand het over het zicht heeft gehad.
Een paar dagen geleden, toen ik mijn buurt uitreed, aarzelde mijn '19 even, geen waarschuwingen of iets in de hud. Ik schreef het toe aan het zicht, denkend dat ik ergens tegenaan zou rijden omdat er net een voertuig mijn pad in elke richting kruiste. Het voelde erg vergelijkbaar met het gedrag als ik iemand op de snelweg probeer in te halen en te dichtbij kom - soms krijg ik de waarschuwing voor een aanrijding, andere keren snijdt het gewoon het gaspedaal af totdat het beseft dat er eigenlijk niets in de weg staat.
Grappig dat je dit noemt. De andere dag maakte een auto een vegende rijstrookwissel voor me. Ik zat in het midden, hij begon op de rechterrijstrook en eindigde op de linkerrijstrook. In mijn '20 weet ik zeker dat de AEB de remmen zou hebben geblokkeerd. In de '23 zette het een bericht op het dashboard, zoiets als "object in pad gedetecteerd", maar geen remmen. Nu vraag ik me af of de locatie van mijn op glas gemonteerde dashcam het zicht heeft beïnvloed.

Discussion starter · #25 ·
Ik ben net deze thread aan het bijlezen en merkte dat niemand het over het gezichtsvermogen had.
Een paar dagen geleden, toen ik mijn buurt uitreed, aarzelde mijn '19 even, zonder waarschuwingen of iets in het hud. Ik schreef het toe aan het gezichtsvermogen, denkend dat ik ergens tegenaan zou rijden omdat er net een voertuig in elke richting mijn pad kruiste. Het voelde erg vergelijkbaar met het gedrag als ik iemand op de snelweg probeer in te halen en te dichtbij kom - soms krijg ik de waarschuwing voor een aanrijding van voren, andere keren snijdt het gewoon het gaspedaal af totdat het beseft dat er eigenlijk niets in de weg staat.
Grappig dat je dat noemt. In één geval werd het gezichtsvermogensysteem erg luidruchtig toen ik voor het verkeer afsloeg. Misschien ben ik wat agressiever met het oversteken van het verkeer naar mijn weg dan het gezichtsvermogensysteem leuk vindt...

Grappig dat je dit noemt. De andere dag maakte een auto een brede rijstrookwissel voor me. Ik zat in het midden, hij begon op de rechterrijstrook en eindigde op de linkerrijstrook. In mijn '20, weet ik zeker dat de AEB de remmen zou hebben geblokkeerd. In de '23, zette het een bericht op het dashboard, zoiets als "object in pad gedetecteerd" maar geen remmen. Nu vraag ik me af of de locatie van mijn op glas gemonteerde dashcam invloed heeft gehad op het Eyesight.
Uiteraard kan ik niet over uw voertuig spreken, maar in mijn 23 Ascent zal het me object gedetecteerd melden en piepen, en het geeft je wat tijd, afhankelijk van de snelheid en afstand tot het object en in mijn auto heeft het me gestopt. Een man wilde linksaf slaan en besloot halverwege zijn bocht te stoppen, ik zou gedeeltelijk naar de rechterrijstrook gaan, er was niemand op de andere rijstrook, en de auto piepte en stopte me uiteindelijk toen ik dichterbij kwam. Ter info, het remt hard.

Ik heb mijn 2023 Ascent nu een week. Gisteren, in de hitte van 90 graden, begon hij zich vreemd te gedragen. Bij het invoegen in het verkeer, of bij het oversteken van verkeer vanuit stilstand, zou hij een paar meter accelereren, dan in feite volledig stoppen met accelereren, om vervolgens weer normaal te accelereren. Ik kom net uit een 22 Wilderness Outback met dezelfde aandrijflijn, dus ik weet hoe de turbo lag en het CVT-gedrag zijn. Dit is heel anders. Het is een grote aarzeling zonder acceleratie. Erg verontrustend bij het oversteken van druk verkeer of bij het invoegen in druk verkeer. Vandaag naar de dealer geweest en 20 minuten met de servicemanager gereden, maar kon het niet reproduceren. Hoe geweldig mijn dealer ook is, zonder een reproduceerbaar probleem hebben ze niet veel om mee te werken. Ze zijn bereid om de CVT-kettingglijdiagnose uit te voeren als ik zeg dat het blijft gebeuren. Ik vraag me af of iemand anders dit probleem heeft gezien en wat de oplossing was, zodat ik de dealer meer informatie kan geven.
Mijn nieuwe 2020 Ascent gedroeg zich op een vergelijkbare manier, behalve dat hij soms heen en weer "bokte" tussen acceleratie en plotseling vertragen, alsof de transmissie plotseling in neutraal stond. Verschillende bezoeken aan de dealer waren tijdverspilling, omdat er geen computercode werd gezet. Het nam uiteindelijk af rond de 12.000 mijl. Na een CVT-terugroepactie (geen probleem) dacht ik dat alles in orde was. Tot ongeveer 30.000 mijl... Nu voelt de transmissie soms bij het accelereren alsof hij even slipt. Ik haat deze CVT, maar ik ben dol op het voertuig. Zal nooit meer een CVT krijgen.

Mijn dashcam gaat volgende week in, dus het zal een gemakkelijke manier zijn om wat video op te nemen als het weer gebeurt. Ik werk vanuit huis en begin deze week een nieuwe baan, dus ik zal niet veel rijden.
Welke dashcam plaats je?

Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad als dit met mijn '23 Ascent (Blauw). De laatste keer dat dit gebeurde, was bij een kruispunt met vier richtingen. Ik denk dat het de Eyesight zou kunnen zijn geweest die me stopte, maar ik kreeg geen waarschuwing. Omdat we in SoCal zijn, zijn we een beetje agressief met ons rijgedrag. :rolleyes: Ik heb de afgelopen maand problemen gehad met het uitschakelen van mijn Eyesight, dus ik heb er niet echt veel vertrouwen in gehad. Ik kan me niet herinneren of het op dat moment uitgeschakeld was of niet. Het schakelt zichzelf met tussenpozen uit. Gaat deze week naar binnen.

Discussion starter · #32 ·
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad als dit met mijn '23 Ascent (Blauw). De laatste keer dat dit gebeurde, was bij een kruispunt met 4 richtingen. Ik denk dat het mijn zicht zou kunnen zijn geweest dat me stopte, maar ik kreeg geen waarschuwing. Omdat we in SoCal zitten, zijn we een beetje agressief met ons rijden. :rolleyes: Ik heb de afgelopen maand problemen gehad met het uitschakelen van mijn zicht, dus ik heb er niet echt veel vertrouwen in gehad. Ik weet niet meer of het op dat moment uitgeschakeld was of niet. Het schakelt zichzelf af en toe uit. Gaat deze week naar binnen.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat wat ik met mijn auto ervaar, gewoon ouderwetse turbogat is. Had dezelfde aandrijflijn in mijn Outback Wilderness en merkte geen vertraging, maar dit is een zwaardere auto en ik vermoed een andere programmering op de ECU dan de Outback had. Ik heb gemerkt dat het "voelt" alsof het erger is als je het gaspedaal helemaal intrapt dan wanneer je een beetje in het gaspedaal rolt voordat je vol gas geeft. Op dit moment denk ik dat ik me heb aangepast aan de manier waarop de Ascent rijdt en het maakt me niet langer bang.

Hé jongens, ik weet dat de thread voor Subaru Ascent is, maar ik ervaar dezelfde problemen op een 2023 WRX Limited. Wetende dat deze een FA24-motor heeft, zouden de problemen vergelijkbaar kunnen zijn. Slechts 3.000 mijl gereden. Mijn gaspedaal valt gewoon uit op onregelmatige momenten, koud of warm. Heb ongeveer 5 video's van het probleem dat zich steeds weer voordoet. Ik ben meestal niet degene die klaagt, maar ik ben serieus bijna aangereden door een vrachtwagen op 2 afzonderlijke momenten. Ik heb hem naar de dealer gebracht, ze vonden een losse connector bij het gasklephuis, zelfs met een nieuw gasklephuis zou hij niet op zijn plaats aansluiten. Ze hebben uiteindelijk de kabelboom van de motor vervangen. Mijn WRX was 4 dagen goed, toen kwam het probleem terug. Momenteel voor de 2e keer bij de dealer. Het is jammer, want dit is mijn 4e Subaru en de auto is ook volledig origineel.

Hey mensen, ik weet dat de thread voor Subaru Ascent is, maar ik ervaar dezelfde problemen op 2023 wrx limited. Wetende dat het een fa24-motor heeft, kan het probleem vergelijkbaar zijn. Heb pas 3k mijl. Mijn gas valt gewoon uit op onregelmatige tijden, koud of warm. Heb ongeveer 5 video's van het probleem dat zich steeds weer voordoet. Ik ben meestal niet degene die klaagt, maar ik ben serieus bijna aangereden door een vrachtwagen op 2 afzonderlijke momenten. Ik heb het naar de dealer gebracht, ze vonden een zachte connector bij het gasklephuis, zelfs met een nieuw gasklephuis zou het niet op zijn plaats aansluiten. Ze hebben uiteindelijk de motorharnas vervangen. Mijn wrx was 4 dagen goed, probleem kwam terug. Momenteel voor de 2e keer bij de dealer. Het is jammer, want dit is mijn 4e subaru auto is ook volledig standaard.
Je kunt je vraag stellen in ons zuster WRX-forum. Hoewel het over het algemeen dezelfde motor is, is het een ander voertuig.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat wat ik met mijn auto ervaar, gewoon ouderwetse turbovertraging is. Had dezelfde aandrijflijn in mijn Outback Wilderness en merkte geen vertraging, maar dit is een zwaardere auto en ik gok dat de ECU anders is geprogrammeerd dan die van de Outback. Ik heb gemerkt dat het "voelt" alsof het slechter is om het gaspedaal helemaal in te trappen dan om een beetje gas te geven voordat je vol gas geeft. Op dit moment denk ik dat ik me heb aangepast aan de manier waarop de Ascent rijdt en dat het me niet langer bang maakt.
Je kunt Throttle Calibration PDF van het Subaruoutback Forum proberen.

Persoonlijk is de Ascent voor mij van OB Wilderness, OB XT en Ascent misschien wel de langzaamste, maar hij heeft de beste gasrespons.

Attachments

Ik heb mijn 2023 Ascent nu een week. Gisteren, in de hitte van 90 graden, begon hij zich vreemd te gedragen. Bij het invoegen in het verkeer of bij het oversteken van verkeer vanuit stilstand, versnelde hij een paar meter, stopte dan vrijwel volledig met accelereren en versnelde daarna weer normaal. Ik kom net uit een 22 Wilderness Outback met dezelfde aandrijflijn, dus ik weet hoe de turbogat en het CVT-gedrag aanvoelen. Dit is heel anders. Het is een grote aarzeling zonder acceleratie. Erg verontrustend bij het oversteken van druk verkeer of bij het invoegen in druk verkeer. Vandaag naar de dealer geweest en 20 minuten met de servicemanager gereden, maar kon het niet reproduceren. Hoe geweldig mijn dealer ook is, zonder een reproduceerbaar probleem hebben ze niet veel om mee te werken. Ze zijn bereid om de CVT-ketting slippage diagnose uit te voeren als ik zeg dat het blijft gebeuren.
Ik vraag me af of iemand anders dit probleem heeft gezien en wat de oplossing was, zodat ik de dealer wat meer info kan geven.
Ik heb dit probleem de afgelopen maand of zo ook in mijn 23 Ascent gehad. Het is erg verontrustend bij het invoegen op een snelweg. Maar zoals je zei, ik kan het niet naar de dealer brengen omdat ze zullen zeggen dat ze het niet kunnen reproduceren. Dit is de tweede zomer dat ik de auto bezit. Ik herinner me niet dat dit vorige zomer is gebeurd. Ik dacht misschien dat de motor gewoon een hekel had aan de zomertemperaturen, maar dit is niet normaal en zou niet mogen gebeuren.

Ik heb dit probleem al ongeveer een maand in mijn 23 Ascent. Het is erg verontrustend bij het invoegen op een snelweg. Maar zoals je zei, ik kan het niet naar de dealer brengen omdat ze zullen zeggen dat ze het niet kunnen reproduceren. Dit is de tweede zomer dat ik de auto bezit. Ik herinner me niet dat dit afgelopen zomer is gebeurd. Ik dacht dat de motor misschien gewoon een hekel had aan de zomertemperaturen, maar dit is niet normaal en zou niet mogen gebeuren.
Ik heb dit probleem één keer gehad met onze Ascent. Ik wilde optrekken vanaf een stopbord en het voelde alsof de auto in een te hoge versnelling stond. Uiteindelijk reageerde het voertuig.

Ik schreef het toe aan een softwarefout met de CVT. Als het een echt probleem blijkt te zijn, zou het probleem vaker en duidelijker moeten worden.

Ik geloof persoonlijk dat de aandrijflijn de achilleshiel van de Ascent is, waarbij de CVT meer een probleem is dan de motor.

Ik heb dit probleem al ongeveer een maand in mijn 23 Ascent. Het is erg verontrustend als je een snelweg oprijdt. Maar zoals je zei, ik kan het niet naar de dealer brengen omdat ze zullen zeggen dat ze het niet kunnen reproduceren. Dit is de tweede zomer dat ik de auto heb. Ik herinner me niet dat dit afgelopen zomer is gebeurd. Ik dacht misschien dat de motor gewoon een hekel had aan de zomertemperaturen, maar dit is niet normaal en zou niet mogen gebeuren.
We hadden dat probleem in onze 2023 de eerste paar duizend kilometer afgelopen zomer. Ik weet niet hoe warm het bij jou wordt, maar hier in onze omgeving wordt het vaak warmer dan 30 graden en in de honderden.

Ik weet dat het hier fel wordt betwist en Subaru alleen gewone benzine vereist, maar we zijn premium brandstof gaan gebruiken tijdens de echt warme maanden en het stopte ermee. Ik weet ook dat het werkt, want we hadden in april een hele hete week toen ik nog gewone benzine reed en het gebeurde een of twee keer en sindsdien is het niet meer gebeurd sinds we in de zomer overstapten op premium. Als we gewone benzine rijden en het is warm, kan ik de auto er vrij vaak toe aanzetten.

Probeer misschien premium brandstof en kijk of het voor je helpt. Laat een paar tanks erdoorheen lopen en kijk of het verdwijnt.

We hadden dat probleem in onze 2023 afgelopen zomer de eerste paar duizend kilometer. Ik weet niet hoe warm het bij jou is, maar hier in onze omgeving wordt het vaak warmer dan 30 graden en in de honderden.

Ik weet dat het hier en bij Subaru fel wordt betwist dat alleen gewone brandstof vereist is, maar we zijn premium brandstof gaan gebruiken tijdens de echt warme maanden en het stopte ermee. Ik weet ook dat het werkt, want we hadden vorige april een hele warme week toen ik nog gewone brandstof reed en het gebeurde een of twee keer en daarna is het niet meer gebeurd sinds we in de zomer overstapten op premium. Als we gewone brandstof rijden en het is warm, kan ik de auto er vrij vaak toe aanzetten.

Probeer misschien premium brandstof en kijk of het voor je helpt. Laat een paar tanks erdoorheen gaan en kijk of het verdwijnt.
Erg interessant -

Het zou kunnen dat sommige unieke voertuigen gevoeliger zijn voor pingelen - of misschien gewoon pingelen agressiever detecteren/registreren - of misschien is er iets uniek anders met wat een specifieke inlaatluchttemperatuur meet....iets dat binnen de toleranties valt, maar gewoon dat sommige unieke voertuigen aan "die kant" van de lijn staan - dat het gebruik van meer klopvaste brandstof met een hoger octaangehalte echt een significant verschil kan maken?

Ja, ik ben niet zeker... misschien bedriegen ze ons hier in Cali en is 87 eigenlijk 85 octaan LOL. We kregen geen andere prestaties of brandstofverbruik bij het gebruik van premium, de gasrespons is gewoon beter bij echt warme temperaturen. Voor de 2-3 tanks per maand die we aan benzine gebruiken, is het geen groot probleem.

21 - 40 of 79 Posts